Op dit niveau kunnen de kinderen concepten in de informatica verkennen met behulp van Microsoft MakeCode en Minecraft. Het doel van de cursus is om logisch, creatief en ruimtelijk denken te ontwikkelen in de mate dat de kinderen complexe programmeerconcepten zoals gebeurtenissen, condities, variabelen, lussen, functies, enz. Kunnen begrijpen door het prisma van de virtuele 3D-wereld. van Minecraft. Deze cursus is heel bijzonder, vooral omdat het de kinderen de mogelijkheid biedt om te leren via het platform van een van de meest populaire computerspellen ter wereld: Minecraft. Door te leren via het Microsoft-platform, kunnen ze ontdekken en zelf testen hoe deze specifieke game in de kern werkt. Dit zal op zijn beurt hun horizon verbreden en hun honger naar creativiteit doen ontwaken.
De student ontvangt een certificaat voor elk voltooid niveau.
500 punten
Elke voltooide module levert je 100 punten op en het volledige niveau 500 punten.
Enkele van de instrumenten en programmeeromgevingen die de studenten op dit niveau gebruiken.
In deze module maken we kennis met het Minecraft Education Microsoft-platform. We leren hoe we evenementen in ons programma kunnen gebruiken. We gaan aan de slag met coördinaten die ons helpen om onze objecten en karakters correct in de ruimte te positioneren. We maken kennis met het concept van variabelen. Zonder hen zou elk spel saai zijn, dus we leren hoe we ze moeten gebruiken! Tegen het einde van de module gaan we ook praten over wat iteratie is en welke verschillende soorten lussen er zijn.
In de tweede module hebben we al een gedegen basiskennis opgedaan, dus het is tijd om hierop voort te bouwen door de verschillende soorten voorwaardelijke constructies te bestuderen. In deze module maken we kennis met de functies en hoe ze ons helpen bij het optimaliseren van lange en complexe programma's. De kinderen leren onder andere wat een array is en hoe deze wordt toegepast bij het programmeren.
In de derde module kunnen we alles wat we tot nu toe hebben geleerd toepassen en de kinderen helpen aanvullende vaardigheden te ontwikkelen in het programmeren van virtuele 3D-ruimtes via speciale virtuele uitdagingen. We hebben een breed scala aan taken waarbij de kinderen tegelijkertijd nieuwe dingen kunnen leren over de echte wereld om hen heen. Dit gebeurt echter allemaal via het prisma en de elementen van Minecraft.
In de vierde module hebben onze jonge programmeurs alle basisprincipes van programmeren met Minecraft al onder de knie. Nu kunnen ze voortbouwen op die kennis door complexe projecten te maken en deze te gebruiken om elk detail te verfijnen bij het programmeren met blokken in Minecraft. De projecten stellen de kinderen in staat hun verbeelding de vrije loop te laten en hun eigen complexe programma's te maken met alle kennis die ze hebben opgedaan met de vorige modules. Deze module is erg handig voor de kinderen omdat het onder andere hun analytisch, kritisch en creatief denken ontwikkelt en hen uitdaagt om uit hun comfortzone te treden - ze worden ervaren makers, niet alleen game-gebruikers.